perjantai 29. toukokuuta 2015

Ihmisten kokoisille ideoille

Maaseutuohjelman yritystukien ja yleishyödyllisten investointien haku on auennut! Ensi viikolla 1.-7.6. vietetään myös Leader-viikkoa.

Meidän paikallinen Leader-ryhmämme Kantri ry järjestää Avoimet ovet torstaina 4.6. Silloin voi piipahtaa Kantrin toimistolla (os. Hallilantie 24, Tampere, Ahlmanin päärakennuksen länsipäädyssä) tutustumassa rahoitusmahdollisuuksiin ja juttelemassa hankeideoista - tai muuten vaan. Kahvia on tarjolla klo 12-15.

Perjantaina 5.6. järjestetään Kantrin hankeretki ohjelmakauden 2007-2013 hankkeisiin. Jos olet kiinnostunut näkemään, mitä leader-rahoituksella on saatu aikaan, lähde mukaan retkelle!

Mikäli Leader on sinulle uusi tuttavuus, katso tästä lyhyt ja ytimekäs johdanto aiheeseen:



Anna Kulmakorpi

keskiviikko 20. toukokuuta 2015

Löytyykö osallistujia?

Tätä pohtii Pia Haakana omassa kuntademokratiaa koskevassa blogikirjoituksessaan Kunnat.net -sivustolla:

http://www.kunnat.net/fi/tietopankit/kolumnit/2015/Sivut/2015-05-13-pia-haakana.aspx

Kirjoituksen pääset lukemaan kuvaa klikkaamalla tai tästä:
http://www.kunnat.net/fi/tietopankit/kolumnit/2015/Sivut/2015-05-13-pia-haakana.aspx




Ak

perjantai 15. toukokuuta 2015

Tekemisen meininkiä

Talkooviikko on käynnissä ja huomenna koittaa huipennus eli Lempäälän yhteinen talkoopäivä. Kuten todettua, talkoopäivän tapahtumaan on ilmoittautunut n. 30 eri toimijaa talkoineen, ja lähes puolet talkoista pidetään huomenna. Todennäköisesti talkoita on huomenna enemmänkin Lempäälässä (kelistä riippuen), mutta kaikki eivät ole huomanneet tai muusta syystä muistaneet ilmoittaa talkoita yleisemmin.

Talkoiden määrä on yllättänyt positiivisesti ja muutamat ovat vielä ilmoittautumisajan jälkeenkin ilmoittaneet talkoistaan. Luulen, että yhdistyksille ja muille talkoilijoille on tärkeää saada näkyvyyttä, tunnustusta siitä, että yhteisöllisyyttä ja tekemisen meininkiä löytyy. Ja aivan aiheesta - paljon toitotettu väite, että talkoohenki olisi kuollut, voitaneen heittää romukoppaan. Ehkä se on vähentynyt ja/tai muuttanut muotoaan, mutta ainakin lempääläiset sinnikkäästi pitävät tästä perinteisestä yhteisöllisyyden muodosta kiinni.

Kunhan pääosa talkoista saadaan pidettyä, alan räknäillä talkootunteja yhteen, jotta nähdään, kuinka paljon niitä lopulta saatiinkaan kasaan. Joten talkoiden järjestäjät - muistattehan laittaa minulle tietoja talkoolaisten määrästä ja talkoiden kestosta! Ja kuvat olis ehdottoman kivoja kans.

Ensimmäinen talkookalenterimme merkintä oli Ahtialan kyläyhdistyksen siivoustalkoot ma 4.5., joissa 8 aikuisen ja 8 lapsen voimin siirtyi polttopuukasa nuotiopaikalle ja kokko sai täytettä juhannusta ajatellen. Talkoiden päälle touhukas väki nautti kahvit ja simat yhdessä muinaispyöräilyryhmän kanssa, joiden reitti kulki kylän läpi.

Ahtialan talkookohde ennen...
... ja jälkeen. Kuvat: A. Ahola


Anna Kulmakorpi

perjantai 8. toukokuuta 2015

Hankkeen väliaikakatsaus ¾

Taas on aikaa vierähtänyt sen verran, että on aika hieman vetää yhteen hankkeen etenemistä helmi-, maalis- ja huhtikuussa. Edellinen väliaikakatsaus löytyy muuten täältä.

Maaseudun kehittämisohjelman päivitykseen liittyen tehtiin kysely, jonka kautta sai kommentoida ohjelman toimenpiteitä ja nostaa niistä tärkeimmiksi kokemiansa. Kyselyyn saatiin kaksikymmentä vastausta – kiitos teille aktiivisille! Kyselyn yhteenvetoon voit tutustua tästä.

Toimenpidesuunnitelman luonnokseen pyydettiin myös lausuntoja toimielimiltä, ja saadut lausunnot käytiin läpi päivitystyön ohjausryhmässä ja ne huomioitiin mahdollisuuksien mukaan suunnitelman työstämisessä. Nyt päivitys menee lähidemokratiatoimikunnan kautta eteenpäin kunnanhallitukselle, joka päättää päivitystyön viimeistelystä ja hyväksymisestä.


Nuorisovaltuustolle kävimme, minä ja muutama lähidemokratiatoimikunnan jäsen, kertomassa omasta toiminnastamme ja kuulemassa nuvalaisten tilanteesta ja toiveista. Varsin reipasta porukkaa nämä nuvalaiset, ei voi muuta sanoa. Lähidemokratiatoimikunta on muiden luottamuselinten tapaan saanut nuvan edustajan vahvistuksekseen ja nuvan puheenjohtaja Heidi Hannula ihastutti myös kunnanvaltuuston kokouksessa maaliskuussa kertomalla nuvan kuulumisista. Uusi kuntalaki velvoittaa jatkossa jokaista kuntaa asettamaan nuorisovaltuuston turvaamaan nuorten vaikuttamismahdollisuudet.

Nuoriin ja lapsiin liittyen myös kodin ja koulun välinen vuorovaikutus ja vanhempien vaikutusmahdollisuudet koulujen toimintaan ovat ajankohtaisia asioita Lempäälässä. Koulujen johtokuntien ympärillä on pitkään käyty keskustelua – pitäisikö ne lakkauttaa vai ei, ja jos, niin mitä tilalle. Tässä yksinkertaistettuna asian ydin. Asiaa selvittämään ja ehdotusta tekemään on asetettu työryhmä, jossa ovat edustettuna rehtorit, nykyiset johtokunnat, kasvatus- ja opetuslautakunta, vanhempainyhdistykset, oppilaskunnat, nuva ja lähidemokratiatoimikunta. KOMO-ryhmä (Kasvatus- ja opetuspalvelujen matalankynnyksen osallistumistavat) on aloittanut työskentelyn ja pyrkii saamaan ehdotuksen valmiiksi alkusyksystä.

Tämänkaltaista toimialojen sparrausta on tehty myös mm. soten puolella, kun terveyskeskussairaalan asiakasraadin suunnittelua on käynnistelty. Koska asiakasraadin suunnittelu ja ensimmäisen raadin järjestäminen toteutetaan sairaanhoitajaopiskelijan opinnäytetyönä, vie se ehkä hieman enemmän aikaa, mutta toisaalta on varmastikin huolella ja etenkin Lempäälän tarpeita ajatellen hyvin suunniteltu. Ja kuten tiedetään, siinä vaiheessahan se on jo puoliksi tehtykin!

Samoin uuden kirjaston suunnitteluun liittyviä osallistumiskeinoja on ideoitu ja viety eteenpäin suunnittelusta vastaaville. Toivottavasti käyttöön saataisiin monipuolisesti eri vaikutusmahdollisuuksia – kirjasto on niin tärkeä ja läheinen palvelu monen eri-ikäisen kuntalaisen arjessa, että sen, jos minkä kehittäminen varmastikin kiinnostaa asukkaita.

Lisäksi Säijän kaavoituksen osallistamista on oltu kehittämässä, pidetty kolmas yhdistystapaaminen ja rahoitusinfo sekä järjestetty kunnanjohtajaehdokkaiden paneeli. Näitä kaikkia on sivuttukin jo aiemmissa postauksissa.

Tietysti hankehallinnointikin on haukannut oman osansa projektisuunnittelijan ajasta, kun hankkeen väliraportti on tehty ja hyväksytetty hankkeen ohjausryhmällä. Maksatushakemus on kasattu raporteista, tositteista ja dokumenteista rahoittajalle eli Työ- ja elinkeinoministeriölle lähetettäväksi.

Ja vielä: Lempäälän yhteinen talkoopäivä. Talkoopäivästä 16.5. laajennettiin talkooviikoksi 11.-16.5. ja sittemmin on pitänyt todeta, että talkookuukauttahan sitä pitää oikeastaan viettää. Talkoopäivän tapahtuman suunnittelu alkoi jo talvella ja järjestelyitä on tehty kevään mittaan - eikä suotta! Lempääläiset ovat osoittautuneet varsinaiseksi talkookansaksi, mikä on noteerattu myös kansallisen talkoopäivän järjestelyporukan piirissä. Mutta talkoopäivään palataan ihan varmasti hieman myöhemmin.

Nyt alkaa loppurutistus. Aloitettujen asioiden eteenpäin- ja mahdollisuuksien mukaan myös loppuunvienti. Ja kirjoittamista on tiedossa kesällä, kun kaikki vuoden mittaan tehty ja koettu täytyy saada ylös, hyödyksi, muistiin ja jaettavaksi. Hankkeen loppuseminaari on suunnitteílla elokuun loppupuolelle!

Anna Kulmakorpi

PS. Tässä kohtaa muistaessani haluan esittää kiitokseni myös paikallismedialle eli Lempäälän-Vesilahden Sanomille, joka on mukavasti tehnyt juttuja ja julkaissut myös minun kirjoituksiani kuntalaisosallisuuteen liittyvistä asioista. 

Muoks. korjattu pari linkkiä

torstai 30. huhtikuuta 2015

Vauhdikas vapunalusviikko

Niin paljon puuhaa on pitänyt mahduttaa tämän viikon neljään arkipäivään, että tällä viikolla täytyy tyytyä hyvin kompaktiin pikapäivitykseen:
  • kunnanjohtajaehdokkaiden paneeli tiistaina onnistui hienosti, paikan päällä tilaisuutta seurasi noin 70 henkeä ja verkossa livenä n. 400!
  • keskiviikkona oli todella jännät paikat, kun valtuusto valitsi Lempäälälle uuden kunnanjohtajan. Valituksi tuli Heidi Rämö.
  • Talkoopäivään on ilmoittautunut yli 20 yhdistystä ja muuta talkooporukkaa! Ensimmäiset talkoot starttaavat jo ensi viikolla.
ILOISTA VAPPUA!


Anna Kulmakorpi

perjantai 24. huhtikuuta 2015

Oppilaiden osallisuutta

Vaalipäivän jälkeisenä päivänä Ideaparkin kokoustila Kotka täyttyi iloisista kasvoista, kun Lempäälän peruskoulujen oppilaskunnat saapuivat osallistumaan uuden opetussuunnitelman tekoon. Työskentelyä olivat vetämässä Johanna Järvinen-Taubert ja Päivi Valtonen Opinpaja Oy:stä. Sain kutsun sivistysjohtaja Nina Lehtiseltä mukaan seuraamaan tilaisuutta.

Iltapäivän aluksi kaikki oppilaskunnat vuorollaan esittelivät omaa toimintaansa muille. Ja toimintaahan on! Runsaasti ja hyvin monenlaista; arkisen aherruksen piristykseksi on järjestetty mm. väriviikko, jolloin pukeudutaan eri väreihin eri päivinä, liikuntapäivä ohjattujen pihaleikkien merkeissä, urheiluturnauksia ja kierrätyskilpailu. Yhteispeliä ja ilmapiiriä on parannettu esimerkiksi hyvän käytöksen viikolla, auttamalla vanhempainyhdistystä tarvittaessa sekä lauantaikoulupäivällä, jolloin myös vanhemmat ovat päässeet mukaan ja saaneet samalla some-infoa. Vaikuttamisoppia on saatu mm. oppilaskunnan puheenjohtajan vaalin ja aloitelaatikon kautta.


Esittelyiden jälkeen oppilaat jaettiin ryhmiin legendaaristen Hullunkuriset perheet –korttien avulla ja ryhmätyöskentelyyn virittäydyttiin pienellä fyysisellä aivojumpalla parin kanssa. Itse asiaan paneuduttiin Oppivat kuppilat –menetelmällä, eli joka pöydässä oli eri kysymys liittyen siihen, miten koulutyöskentelyä voisi kehittää ja millainen koulu voisi tulevaisuudessa olla. Osallistujat vaihtoivat pöytää tietyin väliajoin ja keskustelivat aina kyseisen pöydän asiasta.  Muistiinpanot tehtiin pöydillä oleviin kertakäyttöpöytäliinoihin, jotka täyttyivät ideoista ja ehdotuksista.


Täytyy kyllä sanoa, että oppilaat tekivät vaikutuksen keskittyneellä työskentelyllään! Myös vanhemmat pääsevät osallisiksi opsin työstämiseen ja koululaisten ajatuksia mm. otetaan pohjaksi vanhempien työpajaan. Hienoa, että tällaisia järjestetään!

Anna Kulmakorpi

perjantai 17. huhtikuuta 2015

Tunneli turvallisemmaksi omatoimirahan avulla

Kuten aiemmissa kirjoituksissa olen tuonut ilmi, omatoimirahan myöntöperusteet on päivitetty tämän vuoden alussa. Myös omatoimirahan 1. haku tälle vuodelle on ollut, ja lähidemokratiatoimikunta päätti omatoimirahan myöntämisestä huhtikuun kokouksessaan. Jälleen omatoimirahan avulla edistetään tekemisen demokratiaa, kun yhdistykset eri tavoin ehostavat lähiympäristöään mm. rantoja kunnostamalla ja virkistysmahdollisuuksia kehittämällä.

Yksi projekti täytyy kuitenkin erikseen mainita, nimittäin Höytämön omakotiyhdistyksen hakemus Sääksjärven koulun läheisyydessä sijaitsevan alikulkutunnelin ehostamiseksi yhteistyössä koulun 7.-9. luokkien kanssa. Mahtava hanke! Minusta tämä on juuri sellaista toimintaa, mitä myöntöperusteiden päivittämisen - ja höllentämisen - kautta oli tavoitteenakin mahdollistaa entistä paremmin. Oman asuinympäristön epäkohtaan puuttumista itse toimeen tarttumalla, yhteisöllisyyttä ja arjen turvallisuuden parantamista, nuoria osallistamalla.

Projektista kirjoitettiin pidemmästi tämän viikon Lempäälän-Vesilahden Sanomissa. Kuvaa klikkaamalla pääset lukemaan jutun kokonaisuudessaan.

https://drive.google.com/file/d/0B5Eg2HwkG5B8RVpaZUhWc0ZXRGs/view?usp=sharing

1. haussa haetut projektit olivat sen verran maltillisen kokoisia, että määrärahaa jäi kohdentamatta noin 10 000€. Niinpä haku avattiin uudestaan mahdollisimman nopeasti ja 2. haku onkin avoinna paraikaa. Joten pikaisesti ideariihi pystyyn ja projekti vetämään!


Anna Kulmakorpi