torstai 11. kesäkuuta 2015

Talkoopäivän huikea loppusaldo

Aikalailla viimeisetkin tiedot talkoopäivään osallistuneiden määristä alkavat suunnilleen olla kasassa, ja voinkin iloisena ilmoittaa, että talkoopäivän tapahtumaan ilmoitetuissa talkoissa kertyi yhteensä huikeat 1500 talkootuntia! Kaikkinensa talkoopäivään osallistui siis reilu kolmekymmentä yhdistystä, tahoa, päiväkotia, koulua ynnä muuta. Vajaa puolet talkoista (laskujeni mukaan 13) pidettiin talkoopäivänä 16.5. Yksin tuona lauantaina talkoita tehtiin 450 tuntia! Pääosin talkoot olivat siivousta ja kunnostusta (tienvarret, leikkipaikat, uimarannat, urheilukenttä, laavu, puisto, as oy:n piha jne).

Kiersin talkoopäivänä 16.5. kymmenet talkoot ja tapasin hyväntuulisia ihmisiä työn touhussa eri puolilla kuntaa. Myös yhdessäolo kahvittelun ja makkaranpaiston merkeissä oli tärkeässä roolissa. Vaikka osa talkoista on yhdistysten jokavuotista toimintaa, olin ilahtunut siitä, kuinka hyvin talkoita ilmoitettiin mukaan, ja olenkin saanut talkoiden yhteen kokoamisesta pelkästään positiivista palautetta. Kunta avusti talkoiden järjestäjiä tarjoamalla jätesäkkejä, hanskoja, roskien poisvientiä ja maksuttoman jätekuormien vastaanoton jäteasemalle, sekä talkoovakuutuksen. Tätä tukea tunnuttiin arvostavan, samoin kuin talkoiden järjestäjille toimitettuja pieniä kiitoskasseja, joissa oli reilun kaupan tuotteita.

Talkoilijat ansaitsevat saada näkyvyyttä ja tunnustusta vapaaehtoistyölleen. Hyvin monissa talkoissa oli myös lapsia mukana puuhaamassa omien kykyjensä ja jaksamisensa mukaan. Tämä on minusta erityisen tärkeää, sillä mitenpä talkooperinne muuten siirtyisi eteenpäin kuin esimerkin kautta!

Suurkiitos vielä kerran kaikille talkoolaisille - hyvä te! Kiitos myös kuvien toimittamisesta, niitä on tullut oikein mukavasti. Tässä osa niistä:

Palomäen omakotiyhdistyksen talkoissa paikat siistiytyivät. Nyt kelpaa leikkiä. Kuva. Toni Uitti
Ukko ja ryhmäperhepäiväkoti Manna ja Muksujen ahkeroinnin tulos. Kuva: Anna Kyösti
Lempäälän metsästäjien talkoopäivän saalis. Kuva: Katja Korpela
Paunun asukasyhdistyksen talkoiden hengähdystauko. Kuva: Jyrki Pohjankylä
Kuljun Asemakylässä raivattiin ruusupuskaa leikkikentältä. Kuva: Ak
Evakkopuiston talkooporukka. Kuva: Antti Hynnä
LeVeK ry:n koirankakkapartio liikkeellä. Kuva: Henna Kettunen
Kuljun Tutkatalon uusi grillipaikka valmistui tietenkin talkoilla. Kuva: Ak
Asukasyhdistyksen väkeä työn touhussa Hakkarintiellä. Kuva: Arto Virkki
Ansaitut talkookahvit Kuivaspäällä. Kuva: Kristiina Konsala

Lempäälän Jyry siivosi Kuljun urheilukentän varastotiloja ja siistiä tuli! Kuva: Sanna Viitala
Saarikonmäen laavu on valmiina kesän retkeilijöihin Lempäälän Seudun Samoojien talkoiden jäljiltä. Kuva: Katja Korpela
 Kiitoskasseja lähdössä talkoiden järjestäjille. Kuva: Ak

Anna Kulmakorpi

maanantai 8. kesäkuuta 2015

Mitä tehdään demokratialle, pohdittiin Aamulehdessä

Aamulehdessä 4.6.2015 (B1-B3) oli mielenkiintoinen kirjoitus otsikolla "Mitä tehdään Demokratialle?" Kirjoituksessa suomalaista päätöksentekoa sovitellaan Sherry R. Arnsteinin tikapuiden askelmille, ja todetaan, että jäädään kauas tavoitteesta. Jo 1960-luvulla kehitetty teoria osallistumisen tikapuista esitetään jutun yhteydessä näin:

TÄYSIVALTAINEN OSALLISTUMINEN
-yhteiskunta ei puutu osalliset päättävät

OSITTAIN JAETTU VALTA

KUMPPANUUS
-osalliset ovat mukana, poliitikot päättävät

SOVITTELU

KUULEMINEN
-mahdollisuus esittää mielipide

TIEDOTTAMINEN
-ei osallistamista, mutta sen edellytys

TERAPIA

MANIPULAATIO
-kansalaisia koulutetaan ymmärtämään, mikä on heille parasta


Asiaan liittyen Sari Sainio kirjoittaa otsikolla "Täällä kasvaa uuden demokratian siemen".
Kirjoituksessa Sainio tuo esiin Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulun politiikan tutkijoiden Jarmo Rinteen ja Tiina Rättilän tarkastelukulmia kansalaisten osallistumisesta.

”Paikallinen asukasaktivismi kansanvallan edustajana – Kansalaisten muuttuvat edustamiskäsitykset ja käytännöt” -tutkimusprojektissa työskentelevät Rinne ja Rättilä ovat haastatelleet kymmeniä kansalaisaktivisteja, tutkineet mediakirjoittelua ja ruohonjuuritason toimintaa ympäri Suomea.

Tässä muutama osuva huomio lainattuna jutusta:


"Tutkija Rinne sanoo heti kättelyssä, että häntä ärsyttää keskustelu siitä, miten politiikka ei muka innosta. Totta on, että ihmisten kokemukset perinteisestä osallistamisesta ja politiikasta ovat tylyjä.
Projektin haastatteluissa on tullut ilmi, että vaikka esimerkiksi kaupunki osallistaa ihmisiä, työ jää torsoksi. Ihmiset kokevat, että osallistumisen kokemus puuttuu, päätöksenteko on etäistä ja kaukana heistä. Ihmiset kokevat, etteivät tule kuulluiksi."


"Tutkijat huomauttavat, että kyse on siitä, miten asioita tarkastellaan ja mikä ymmärretään poliittiseksi toiminnaksi. Jos politiikka on yhteisiin asioihin vaikuttamista ja työskentelemistä yhteisen päämäärän eteen, niin silloin yhteisölliset ponnistukset ovat mitä suuremmassa määrin politiikkaa. Määritelmän alle mahtuvat niin korttelin talkoot kuin yhteinen ponnistus Myyrmäen aseman kaunistamiseksi tai vaikkapa ravintolapäivä."

"Millainen olisi uusi demokratian malli? Rinne sanoo, että ihmiset eivät välttämättä kyseenalaista perinteistä edustuksellista demokratiaa ja että kansalaisaktivismin rooli voisi olla täydentävä. Tulevaisuudessa mahdollista on esimerkiksi se, että demokratia hajautuu pieniin yksiköihin ihmisten lähelle. Olennaista on, että päätöksenteko ei perustuisi ajatukseen ylhäältä alas, vaan toisinpäin.
Tutkijat sanovat, ettei pidä kuvitella, että päätöksenteko olisi vain riidatonta ja onnellista. Pieneenkin yhteisöön mahtuu monta mielipidettä."


"Tulevaisuuden demokratia saattaa olla jotakin ihan muuta kuin nyt ajatellaan. Selvä on, että muutosta tarvitaan. Se on oikeastaan jo alkanut. - Meillä on oltu kiinni ajatuksessa, että nykysysteemi on paras mahdollinen, Rättilä huomauttaa. Hän muistuttaa, että nykyistäkään demokratiaa ei olisi ilman kansalaisliikkeitä.
Voi siis olla, että tulevan demokratian siemen itää voimakkaana kaikkialla siellä, missä ihmiset päättävät yhdessä rakentaa paremman palan maailmaa."



Kiitos Sari Sainiolle hyvästä kirjoituksesta ja tutkijoille Rinne&Rättilä tuoreiden näkökulmien esiintuomisesta.





Tuula Linnusmäki
Lähidemokratiatoimikunnan pj

perjantai 5. kesäkuuta 2015

Pieni tuumaustauko ennen loppurutistusta

"Varusta itsesi unelmilla, anna viikonlopun rakentaa tikapuut ja ryhdy maanantaina kiipeämään."
- tuntematon




Homma jatkuu, hyvää viikonloppua
Anna Kulmakorpi

perjantai 29. toukokuuta 2015

Ihmisten kokoisille ideoille

Maaseutuohjelman yritystukien ja yleishyödyllisten investointien haku on auennut! Ensi viikolla 1.-7.6. vietetään myös Leader-viikkoa.

Meidän paikallinen Leader-ryhmämme Kantri ry järjestää Avoimet ovet torstaina 4.6. Silloin voi piipahtaa Kantrin toimistolla (os. Hallilantie 24, Tampere, Ahlmanin päärakennuksen länsipäädyssä) tutustumassa rahoitusmahdollisuuksiin ja juttelemassa hankeideoista - tai muuten vaan. Kahvia on tarjolla klo 12-15.

Perjantaina 5.6. järjestetään Kantrin hankeretki ohjelmakauden 2007-2013 hankkeisiin. Jos olet kiinnostunut näkemään, mitä leader-rahoituksella on saatu aikaan, lähde mukaan retkelle!

Mikäli Leader on sinulle uusi tuttavuus, katso tästä lyhyt ja ytimekäs johdanto aiheeseen:



Anna Kulmakorpi

keskiviikko 20. toukokuuta 2015

Löytyykö osallistujia?

Tätä pohtii Pia Haakana omassa kuntademokratiaa koskevassa blogikirjoituksessaan Kunnat.net -sivustolla:

http://www.kunnat.net/fi/tietopankit/kolumnit/2015/Sivut/2015-05-13-pia-haakana.aspx

Kirjoituksen pääset lukemaan kuvaa klikkaamalla tai tästä:
http://www.kunnat.net/fi/tietopankit/kolumnit/2015/Sivut/2015-05-13-pia-haakana.aspx




Ak

perjantai 15. toukokuuta 2015

Tekemisen meininkiä

Talkooviikko on käynnissä ja huomenna koittaa huipennus eli Lempäälän yhteinen talkoopäivä. Kuten todettua, talkoopäivän tapahtumaan on ilmoittautunut n. 30 eri toimijaa talkoineen, ja lähes puolet talkoista pidetään huomenna. Todennäköisesti talkoita on huomenna enemmänkin Lempäälässä (kelistä riippuen), mutta kaikki eivät ole huomanneet tai muusta syystä muistaneet ilmoittaa talkoita yleisemmin.

Talkoiden määrä on yllättänyt positiivisesti ja muutamat ovat vielä ilmoittautumisajan jälkeenkin ilmoittaneet talkoistaan. Luulen, että yhdistyksille ja muille talkoilijoille on tärkeää saada näkyvyyttä, tunnustusta siitä, että yhteisöllisyyttä ja tekemisen meininkiä löytyy. Ja aivan aiheesta - paljon toitotettu väite, että talkoohenki olisi kuollut, voitaneen heittää romukoppaan. Ehkä se on vähentynyt ja/tai muuttanut muotoaan, mutta ainakin lempääläiset sinnikkäästi pitävät tästä perinteisestä yhteisöllisyyden muodosta kiinni.

Kunhan pääosa talkoista saadaan pidettyä, alan räknäillä talkootunteja yhteen, jotta nähdään, kuinka paljon niitä lopulta saatiinkaan kasaan. Joten talkoiden järjestäjät - muistattehan laittaa minulle tietoja talkoolaisten määrästä ja talkoiden kestosta! Ja kuvat olis ehdottoman kivoja kans.

Ensimmäinen talkookalenterimme merkintä oli Ahtialan kyläyhdistyksen siivoustalkoot ma 4.5., joissa 8 aikuisen ja 8 lapsen voimin siirtyi polttopuukasa nuotiopaikalle ja kokko sai täytettä juhannusta ajatellen. Talkoiden päälle touhukas väki nautti kahvit ja simat yhdessä muinaispyöräilyryhmän kanssa, joiden reitti kulki kylän läpi.

Ahtialan talkookohde ennen...
... ja jälkeen. Kuvat: A. Ahola


Anna Kulmakorpi

perjantai 8. toukokuuta 2015

Hankkeen väliaikakatsaus ¾

Taas on aikaa vierähtänyt sen verran, että on aika hieman vetää yhteen hankkeen etenemistä helmi-, maalis- ja huhtikuussa. Edellinen väliaikakatsaus löytyy muuten täältä.

Maaseudun kehittämisohjelman päivitykseen liittyen tehtiin kysely, jonka kautta sai kommentoida ohjelman toimenpiteitä ja nostaa niistä tärkeimmiksi kokemiansa. Kyselyyn saatiin kaksikymmentä vastausta – kiitos teille aktiivisille! Kyselyn yhteenvetoon voit tutustua tästä.

Toimenpidesuunnitelman luonnokseen pyydettiin myös lausuntoja toimielimiltä, ja saadut lausunnot käytiin läpi päivitystyön ohjausryhmässä ja ne huomioitiin mahdollisuuksien mukaan suunnitelman työstämisessä. Nyt päivitys menee lähidemokratiatoimikunnan kautta eteenpäin kunnanhallitukselle, joka päättää päivitystyön viimeistelystä ja hyväksymisestä.


Nuorisovaltuustolle kävimme, minä ja muutama lähidemokratiatoimikunnan jäsen, kertomassa omasta toiminnastamme ja kuulemassa nuvalaisten tilanteesta ja toiveista. Varsin reipasta porukkaa nämä nuvalaiset, ei voi muuta sanoa. Lähidemokratiatoimikunta on muiden luottamuselinten tapaan saanut nuvan edustajan vahvistuksekseen ja nuvan puheenjohtaja Heidi Hannula ihastutti myös kunnanvaltuuston kokouksessa maaliskuussa kertomalla nuvan kuulumisista. Uusi kuntalaki velvoittaa jatkossa jokaista kuntaa asettamaan nuorisovaltuuston turvaamaan nuorten vaikuttamismahdollisuudet.

Nuoriin ja lapsiin liittyen myös kodin ja koulun välinen vuorovaikutus ja vanhempien vaikutusmahdollisuudet koulujen toimintaan ovat ajankohtaisia asioita Lempäälässä. Koulujen johtokuntien ympärillä on pitkään käyty keskustelua – pitäisikö ne lakkauttaa vai ei, ja jos, niin mitä tilalle. Tässä yksinkertaistettuna asian ydin. Asiaa selvittämään ja ehdotusta tekemään on asetettu työryhmä, jossa ovat edustettuna rehtorit, nykyiset johtokunnat, kasvatus- ja opetuslautakunta, vanhempainyhdistykset, oppilaskunnat, nuva ja lähidemokratiatoimikunta. KOMO-ryhmä (Kasvatus- ja opetuspalvelujen matalankynnyksen osallistumistavat) on aloittanut työskentelyn ja pyrkii saamaan ehdotuksen valmiiksi alkusyksystä.

Tämänkaltaista toimialojen sparrausta on tehty myös mm. soten puolella, kun terveyskeskussairaalan asiakasraadin suunnittelua on käynnistelty. Koska asiakasraadin suunnittelu ja ensimmäisen raadin järjestäminen toteutetaan sairaanhoitajaopiskelijan opinnäytetyönä, vie se ehkä hieman enemmän aikaa, mutta toisaalta on varmastikin huolella ja etenkin Lempäälän tarpeita ajatellen hyvin suunniteltu. Ja kuten tiedetään, siinä vaiheessahan se on jo puoliksi tehtykin!

Samoin uuden kirjaston suunnitteluun liittyviä osallistumiskeinoja on ideoitu ja viety eteenpäin suunnittelusta vastaaville. Toivottavasti käyttöön saataisiin monipuolisesti eri vaikutusmahdollisuuksia – kirjasto on niin tärkeä ja läheinen palvelu monen eri-ikäisen kuntalaisen arjessa, että sen, jos minkä kehittäminen varmastikin kiinnostaa asukkaita.

Lisäksi Säijän kaavoituksen osallistamista on oltu kehittämässä, pidetty kolmas yhdistystapaaminen ja rahoitusinfo sekä järjestetty kunnanjohtajaehdokkaiden paneeli. Näitä kaikkia on sivuttukin jo aiemmissa postauksissa.

Tietysti hankehallinnointikin on haukannut oman osansa projektisuunnittelijan ajasta, kun hankkeen väliraportti on tehty ja hyväksytetty hankkeen ohjausryhmällä. Maksatushakemus on kasattu raporteista, tositteista ja dokumenteista rahoittajalle eli Työ- ja elinkeinoministeriölle lähetettäväksi.

Ja vielä: Lempäälän yhteinen talkoopäivä. Talkoopäivästä 16.5. laajennettiin talkooviikoksi 11.-16.5. ja sittemmin on pitänyt todeta, että talkookuukauttahan sitä pitää oikeastaan viettää. Talkoopäivän tapahtuman suunnittelu alkoi jo talvella ja järjestelyitä on tehty kevään mittaan - eikä suotta! Lempääläiset ovat osoittautuneet varsinaiseksi talkookansaksi, mikä on noteerattu myös kansallisen talkoopäivän järjestelyporukan piirissä. Mutta talkoopäivään palataan ihan varmasti hieman myöhemmin.

Nyt alkaa loppurutistus. Aloitettujen asioiden eteenpäin- ja mahdollisuuksien mukaan myös loppuunvienti. Ja kirjoittamista on tiedossa kesällä, kun kaikki vuoden mittaan tehty ja koettu täytyy saada ylös, hyödyksi, muistiin ja jaettavaksi. Hankkeen loppuseminaari on suunnitteílla elokuun loppupuolelle!

Anna Kulmakorpi

PS. Tässä kohtaa muistaessani haluan esittää kiitokseni myös paikallismedialle eli Lempäälän-Vesilahden Sanomille, joka on mukavasti tehnyt juttuja ja julkaissut myös minun kirjoituksiani kuntalaisosallisuuteen liittyvistä asioista. 

Muoks. korjattu pari linkkiä