perjantai 13. maaliskuuta 2015

Lempäälän lähidemokratia-asiaa Maaseutu+ -lehdessä

Kirjoittelin Lempäälän lähidemokratian kehittämisestä juttua Suomen Kylätoiminta ry:n lehteen Maaseutu+ kylät ja korttelit. Alla olevaa kuvaa klikkaamalla pääset lukemaan jutun (avautuu pdf-tiedostona):



Huolimaton kirjoittaja ei vain ole muistanut mainita jutussa (ehkä sen vuoksi, että on itse niin sisällä asiassa...), että  Lempäälän kunnan Lähidemokratia teoriasta käytännöksi -hanketta rahoittaa Työ- ja elinkeinoministeriö maaseutupolitiikan yhteistyöryhmän esityksestä. Pahoittelut.


Anna Kulmakorpi

keskiviikko 4. maaliskuuta 2015

Kohtaa mut

Viime lauantainen Pertti Kurikan Nimipäivien voitto Uuden Musiikin kilpailussa ja pääseminen Suomen euroviisuedustajaksi on herättänyt keskustelua kehitysvammaisuudesta. Hyvä niin. Vaikka kuinka koitamme olla suvaitsevaisia ja toisemme huomioon ottavia on totuus kuitenkin se, että erilaiset vähemmistöt jäävät usein syrjään.

Lempäälässä ollaan kuitenkin hyvällä tiellä. Meillä Himmin vanhuspalvelukeskus  ja vammaisten vuokratalo Pesäpuu ovat molemmat keskeisellä paikalla palevelujen läheisyydessä ja ihmisten keskellä sen sijaan, että kyseiset palvelut olisi rakennettu syrjään, piiloon katseilta. Mutta riittääkö se, että asuu keskellä kylää? Kohtaammeko me kuitenkaan esimerkiksi Pesäpuun asukkaita?

Aito kohtaaminen alkaa olla katoava luonnonvara. Kiire, välimatka ja vapaa-ajan puute ajavat meidät itse kunkin toimimaan sen oman pienen piirin keskellä. Niin töissä kuin vapaa-ajallakin. Ja niissäkin kohtaamiset ovat hetkiä chatissä, pikaisia puheluita, sähköposteja ja nopeita työlounaita.
Mitä tapahtuisi jos olisi aikaa ja paikka kohtaamiselle? Jos astuisi pois mukavuusalueeltaan ja päättäisi tutustua uusiin ihmisiin tai edes yhteen.

Yle 2 ilta helmikuussa käsitteli kehitysvammaisuutta. Samaan aikaan laitettiin liikkeelle Kohtaa mut -kampanja, jonka tarkoituksena on saada vammaiset ja vammattomat kohtaamaan toisensa. Olemme täällä Lempäälässä suunnittelemassa omaa Kohtaa mut –tapahtumaa, ehkä useampaakin. Tarkoitus on luoda mahdollisuuksia ja tilaa aidolle kohtaamiselle, jotta meistä jokainen saisi tuntea olevansa tutustumisen ja kohtaamisen arvoinen.

Toivon meidän saavuttavan tällä lisääntyvää yhteisöllisyyttä kaikkien kuntalaisten kesken. Toivon sen lisäävän keskustelua kaduilla ja kaupan edustoilla. Toivon sen vähentävän yksinäisyyttä ja ehkäisevän syrjäytymistä, niitä asioita, joita meistä kukaan ei haluaisi joutua kohtaamaan, mutta jotka on jonkun arkipäivää. Aitoa kohtaamista ei voi koskaan olla liikaa. Se lämmittää sielua ja sydäntä ja tuo hymyn huulille. Sitä minä toivon kaikille meille.

Katja Korpela
lähidemokratiatoimikunnan varajäsen

Ps. Jos et ole vielä kuullut PKN:n voittokappaletta, se löytyy tästä:
http://yle.fi/aihe/musiikki/umk-2015

perjantai 27. helmikuuta 2015

Kommentoi maaseudun kehittämisohjelman toimenpiteitä

Parhaillaan on siis käynnissä maaseudun kehittämisohjelman päivittäminen. Päivitystyö tehdään Lempäälän näkökulmasta ja se kohdistuu nimenomaan toimenpideosioon. Toimenpiteitä on perattu (vanhentuneet ja toteutuneet pois), uudelleen muotoiltu ja mahdollisuuksien mukaan myös konkretisoitu. Linkistä avautuvan kyselyn kautta voit kertoa, mitkä toimenpiteistä ovat mielestäsi oleellisimpia, sekä kertoa näkemyksiasi asiaan omin sanoin:

Palaute maaseudun kehittämisohjelmasta

Paperilla vastaaminen onnistuu pääkirjastossa, Kuljun kirjastossa ja palvelupisteellä. Kysely on avoinna 22.03.2015 saakka.

torstai 19. helmikuuta 2015

Elävää kuvaa

Valtuuston kokousten videointi on ollut tapetilla, ja kokeilu on aloitettu tammikuun kokouksesta. Helmikuun kokouksessa yhtenä asiana oli hankkeen väliaikatsaus. Mikäli haluat sen katsoa, video aukeaa oheisesta linkistä (alempi video) ja hankeasia alkaa siinä 8 minuutin huitteilla:

Video Lempäälän valtuuston kokouksesta 19.2.2015

Vielä ei teknisesti kaikki mene ihan putkeen, ja ääni puuttuu osasta kokousvideota (hankeasia on kuitenkin kokonaan äänellä). Mutta kokeiluhan tämä vasta onkin, ja asioita opetellaan, joten annetaan asialle mahdollisuus kehittyä!


Muoks 24.2. Jälkikäsitelty koko kokouksen kattava video äänillä löytyy tästä:
https://www.youtube.com/watch?v=_kd_AMB4nZw&feature=youtu.be


Anna Kulmakorpi

perjantai 13. helmikuuta 2015

Hankkeen väliaikakatsaus 2/4

Puoli vuotta täysipäiväistä lähidemokratiahankkeen toteuttamista takana. Edellinen hankekatsaus oli elo-lokakuulta, joten kerrataanpas tähän vähän, mitä on saatu aikaan sen koommin eli marras-, joulu, ja tammikuussa.

Viime vuoden puolella käynnistyi Lempäälän-Vesilahden maaseudun kehittämisohjelman päivitystyö. Hankesuunnitelmaankin kirjattu päivitys ostetaan ostopalveluna Kantri ry:ltä ja päivitystyölle on nimetty ohjausryhmä, joka seuraa ja ohjaa työn edistymistä. Päivitystä on työstetty jo toiseen luonnokseen saakka, joka tulee kaikille avoimesti kommentoitavaksi. Linkki kyselyyn ilmaantuu ihan piakkoin mm. Osallistu ja vaikuta –sivuille!

Kuten olenkin aiemmin kirjoitellut, Yhdistystapaaminen nro 2 järjestettiin marraskuussa. Starttipajalla ja lukiolla vierailin ennen joulua, näistäkin löytyy omat blogipostauksensa. Tammikuussa kävin kauppakeskuskävelyn yhteydessä kertomassa ikäihmisille, mitä hankkeen puitteissa tehdään ja tavoitellaan. Kävin myös itse hakemassa perspektiiviä Lempäälän ulkopuolelta; opintoretkeni suuntautui Hämeenlinna-Janakkala-suunnalle, jossa tehdään monenlaista lähidemokratiatyötä.

Joulukuussa tapahtui se, mitä on kauan toivottu, eli Lempäälän kunnan Facebook –sivu saatiin auki. Tykkäyksiä on tähän mennessä jo huikeat 696! Ja päivityksiä tulee tiuhaan tahtiin, joten voitaneen pitää hyödyllisenä tiedotuskanavana. Hankkeen puitteissa on perustettu myös Facebook-ryhmä nimellä Lempäälän Ideapaja, jonka on tarkoitus toimia keskustelukanavana, ideointiriihenä ja mielipiteiden keruupaikkana lempääläisille. Ryhmä on tehty kokeiluluontoisesti – ainakin näin alkuun, katsotaan voisiko tällaisesta saada toimivaa foorumia kuntalaiskeskustelulle!

Kunnan verkkosivujen Osallistu ja vaikuta –osiota kehitellään eteenpäin koko ajan, ja hiljattain sinne on koottu näkyville vuoden 2014 aikana tehdyt kuntalaisaloitteet vastauksineen. Sieltä voi käydä katsomassa, millaisia aloitteita on Lempäälässä tehty. Myös aloitteiden käsittelyprosessi on lisätty sivuille.

Alkuvuosi onkin ollut erityisen tapahtumarikas. Hankkeen puitteissa järjestettyjen tilaisuuksien lisäksi on toimialojen uusia osallistamistapoja
kehitelty eteenpäin. Säijän kaavoituksen yhteyteen on luvassa jotain lempääläisittäin uutta – Säijän koululla 11.3. on asiasta tilaisuus, jossa kyläläiset ja muut kiinnostuneet saavat lisätietoa! Asiakasraatia suunnitellaan, mutta mihin ja koska, selvinnee kevään aikana.

Omatoimirahan myöntöperusteet on päivitetty. Toivottavasti omatoimiraha on perusteiden selkeytyksen myötä entistäkin paremmin ja monipuolisemmin asukkaiden omatoimisuutta tukeva! Haku aukeaa pikapuoliin.

Valtuuston kokousten videointikokeilu alkoi tammikuun valtuustosta. Kokousta on katsottu suorana tai tallenteelta helmikuun alkuun mennessä yli 700 kertaa. Kokeilu jatkuu ensi viikolla - kokouksen listalla on myös hankkeemme puolivuotiskatsaus – jännittävää! :)



Anna Kulmakorpi

Ps. Blogia käydään päivittäin lukemassa, mutta vaikka somea onkin, interaktiivisuus vielä uupuu. Olispa mukavaa, jos saisimme näihin kirjoituksiin lukijoiden mielipiteitä, terveisiä ja muita kommentteja!


Ps2. Hyvää ystävänpäivää huomista ajatellen!

perjantai 6. helmikuuta 2015

Mukavaa rähinää

Niin haipakka viikko takana, että varsinainen tekstipäivitys siirtyy ensi viikolle. Nyt täytyy nimittäin laskeutua viikonlopun viettoon TakuuRähinöiden myötä!

Kas näin:



Hyvää viikonloppua kaikille!

Anna Kulmakorpi